Schimbare de paradigmă în istoria universală a legislației

Ar fi fost mare păcat dacă n-am fi avut și noi, românii, un loc privilegiat în clasamentul celor care au modificat diverse paradigme după care funcționau justiția și legislația de secole. Dacă n-am putut să fim primii, fiindcă ne-au luat-o britanicii înainte, apucându-se să dea sentințe judecătorești pe baza unor probabilități, în locul dovezilor, măcar pe locul doi să fim și noi. Și ce făcurăm ca să merităm această poziție onorantă pentru statutul nostru actual? Am inventat legea care produce efecte numai la cererea cetățeanului. Nu vă vine să credeți, nu? Atunci să o devoalez.
În urmă cu câțiva ani, un guvern condus de un papagal a dat prima lovitură de măciucă, folosind în premieră universală principiul „ca și când”, pentru a schimba modalitatea de calcul a pensiilor militarilor, „ca și când aceștia ar fi plătit și ei contribuții pentru pensie”, deși legislația existentă până la acel moment nu prevedea așa ceva, iar un principiu de drept spune că o lege nu se poate aplica retroactiv, ci numai de la momentul adoptării în viitor. Acuma îmi dau seama că legea adoptată de papagal, cu sprijinul unui fanfaron care-și dădea ochii peste cap și zicea că se luptă pentru drepturile militarilor, în timp ce vota o lege care le afecta acele drepturi, s-ar fi putut numi, pe bună dreptate, legea „CA CÂND”. Sintagma este absolut meritorie în raport cu performanța papagalicescului guvern.
A trecut ceva vreme, papagalul a rămas fără pene și s-a dus la cosit, sperând că nu va fi găsit acolo, în iarba mai înaltă decât el, au venit alți guvernanți care au schimbat legea „CA CÂND”-ului. Să vezi minune, au schimbat-o chiar cu ajutorul celui care susținuse varianta papagalului, dar care, între timp, își schimbase și el … blana. Că, ăsta nu avea pene. Numai că, probabil dorind să intre în clasamentul de care am pomenit la început, legiuitorii românești, sprijiniți puternic de guvernanții românești, au reușit să scoată legea care produce efecte numai la cerere. Așa se face că, acuma, pensionarilor militari li se re-recalculează pensiile recalculate, dacă fac ei niște cereri.
De exemplu, trebuie să facă o cerere prin care să aleagă ei șase luni consecutive din ultimii cinci ani de activitate ca slujbași, care vor constitui baza de calcul a drepturilor de pensie. Numai că, ce să vezi, bieții pensionari nu au statele de plată la ei! Probabil, din cauza comunismului, acele state erau documente considerate secrete și nu se aflau la purtător, ci doar la instituție. Al dracului comunismul ăsta se pare că a pătruns peste tot, după ce dădurăm noi cu el de pământ, că tot secrete sunt acele state și la americani și nu numai la ei.
Ca să n-o mai lălăi, deși multe-mi stau pe limbă să le mai zic, pensionarul militar românesc trebuie să facă o cerere pentru ca instituțiile aparținând MapN să facă ceea ce nu poate face el, adică să caute statele de plată și să vadă care au fost cele mai avantajoase șase luni din ultimii cinci ani, din punct de vedere financiar. Căci, când vorbim despre pensie vorbim despre bani, nu despre lozinci. Toate, absolut toate elementele necesare acestui demers se află în curtea MApN, acolo unde pensionarii nu au acces. Pentru ce trebuie să facă ei acea cerere?!? Ca să se pună în mișcare legea, nu?! Adicătelea, cum se zice în matematică, q.e.d.
Ca și când asta n-ar fi fost de ajuns, pensionarul militar românesc trebuie să mai facă încă o cerere la Centrul Militar, ca să i se schimbe încadrarea în condiții de muncă. Bag seama că s-au schimbat actele normative referitoare la condițiile de muncă. Altminteri, de ce ar trebui să facă această cerere? Iar dacă s-au schimbat acele condiții, s-or fi schimbat la cererea pensionarilor militari? Că, atunci, poate aș fi găsit o justificare pentru noua cerere. Și cum se schimbă acele condiții? Din câte știu eu, acceptând și varianta că s-ar putea să nu știu bine, acestea se schimbă printr-un ordin al ministrului apărării. Păi, să mă ierte Dumnezeu, ordinele ministrului se aplică la cerere?!? Și până la urmă, presupunând că ar exista o logică a acestei cereri, pe care nu o pătrund eu, de ce nu pot instituțiile din organica MapN să facă încadrarea în condițiile de muncă dacă nu face pensionarul cerere? Că eu nu găsesc decât un singur răspuns la această întrebare, anume că cineva știe că efectele acelei cereri vor fi nasoale și să poată să-i pună pensionarului în cârcă faptul că el a cerut.
Nu mai zic că, logic ar fi fost ca locurile de muncă prin care am trecut de-a lungul carierei să fie încadrate în condițiile de muncă valabile atunci, la momentul în care am lucrat în acele locuri de muncă. Nu stabilesc acuma condițiile de muncă de atunci. Nu de alta, dar s-au schimbat multe, s-au schimbat pretențiile, s-au schimbat și condițiile, s-a schimbat percepția.
Dar, ca să n-o mai lungesc, presupun că mă apucă o criză de cumsecădenie și mă hotărărsc să mă duc la Centrul Militar, iar când ajung acolo, neavând eu habar de condițiile de muncă actuale, nemaiținând minte nici chiar toate locurile de muncă în care am fost încadrat conform statelor de plată, cer să mi se treacă peste tot pe unde am lucrat condiții de muncă INFERNALE. Ce vor face tovarășii de acolo? Că, dacă mă întreabă pe mine pot să le povestesc în ce condiții chiar infernale lucram iarna la nave, pe Dunăre, atunci când nu puneam geană peste geană câte 48 de ore, din cauza ghețurilor. Sau, în ce condiții infernale lucram atunci când plecam acasă de la vapor o dată la trei zile. În rest, la vapor stăteam, acolo munceam, chiar dacă aveam familii, copii mici sau alte probleme. Sau, atunci când mă duceam în misiune în Delta Dunării și stăteam acolo câte o lună, de mă întorceam înțepat de țânțari și-n tălpile pantofilor. Sau …
Din păcate, ne-au luat-o britanicii înainte. Deși, cu probabilități s-a mai jonglat în lumea justiției și se mai jonglează, dar de lege care să producă efecte la cerere nici extratereștrii nu cred că au auzit.

12 gânduri despre „Schimbare de paradigmă în istoria universală a legislației

  1. Domnu’ singur, nu va faceti probleme, nu sunteti singurul care nu intelegeti. Ideea de la papagalul prim ministru se aplica in continuare. Alearga-i cat mai mult pe pensionari ca sa treaca la etapa urmatoare – iesirea pe cale naturala din pensie – si speculeaza toate conditiile defavorabile in care ar putea sa se afle unii dintre pensionari (incapabili sa mai rationeze, sa mai analizeze sau sa se deplaseze) ca sa se obtina beneficii la buget. Credeam ca „guvernul meu” o sa aplice niste principii europene de respect pentru individ, dar se pare ca traditia birocratica damboviteana nu se da batuta. Sa auzim de bine!

    • Multumesc pentru solidaritate, „Neintelegatorule”! Chestia cu „scosul din viata” pe cale naturala o intelesesem de acum vreo 3-4 ani, cand am primit o juma de pensie si am fost si eu pe punctul sa experimentez acea metoda. Eu „n-am reusit” atunci, dar altii, sarmanii, „au reusit”.

  2. Dincolo de hazul aparent, dupa ce se „recolteaza” cererile de la toata lumea, pe care, in prostia care ne-a napadit in ultimii ani, vad ca ne grabim sa le ducem, va urma „surpriza”: se vor aplica rezultatele noilor re-re-re-recalculari, care, normal, vor fi mai mici, si nimeni nu va putea piui nimic pentru ca i se va da cu cerea in cap ! Nenea singur … inca putin si scapam de toate astea, adica „iesim din sistem”, ca doar asta se vrea. Si iesim vai de mama noastra, umiliti, batjocoriti,dupa o viata de sacrificii.

    • Corect-hazul este numai aparent, caci, la prima vedere chiar este de ras. Numai ca, mi-e peste poate sa cred ca numai prostia a lucrat la chestiunea asta. Mi-e teama de ceea ce se poate ascunde in spatele aparentei prostii. Pentru ca, sincer, eu nu ma mai astept decat la mișelii, la mârșăvii. Nu mai cred in NIMIC CORECT in tara asta!

  3. NU VA MAI PLANGETI.TREBUIA SA VA GANDITI ACUM 30-40 -50-60 DE ANI -CE-I DREPT,PE VREMEA ACEEA ERA FRUMOS SI VALORIZANT-SA INTRATI IN ARMATA?.NU ATI LUAT IN CALCUL VENIREA PESTE VREMI A UNOR DESEURI SOCIALE PRECUM BASESCU,BOC, CIOLOS- CEARDAS?EU PERSONAL NU MA PLANG-LASAM DEOPARTE COMENTARIILE AUTOFLATANTE-DAR IMI DAU CU PUMNII IN CAP CA NU IMI POT VALIDA CALITATILE EXCELENTE DE TRAGATOR CU AKM-UL….SA NE AUZIM DE BINE LA PRIMA OPORTUNITATE…P.S. TOATE HAHALERELE ASTEA DIN GUVERN SI COTROCENI NU AU AVUT O RUDA IN ARMATA CARE SA DEPASEASCA GRADUL DE CAPORAL.PARIEM?

    • Cine se plange? Nu vezi ca noi radem!? La chestia cu AKM-ul, daca m-ar lasa sa-mi aleg tintele, as face pariu pe orice ca n-as rata una! Dar, in afara de libertatea sa-mi aleg eu tintele, as mai avea nevoie de … un AKM. S-or mai fabrica in Romania, sau ar trebui sa-l importam si pe asta?!?

  4. Chestia asta e la moda, top in procedurile de conducere: „Că eu nu găsesc decât un singur răspuns la această întrebare, anume că cineva știe cムefectele acelei cereri vor fi nasoale și sムpoată săƒ-i pună pensionarului/lucrătorului/angajatului în cârcムfaptul cムel a cerut”.

    Mihai Ghiba

    • Aoleu! Eu crezuem ca se practica numai pe pensionari. Ca, astia, n-au nevoie decat de un vant mic de la spate ca sa treaca „dincolo” si sa elibereze ringul. Dar, daca se practica si pe forta de munca vie, e nasol si dovedeste incompetenta, dezinteres, dar si MARSAVIE. Adica, apucatura d-aia care are la baza rele intentii.

  5. eeee,cam greu cu AKM-UL,mult mai bine si eficient este sa trag cite un FIS,cu miros de sindicalisr,nu militar,ci de militian,securist,de la lacuri si parcuri,etc.dar astia sunt in scmd doar in mintea si inchipuirea unora,greul il duc doar fostii militari,pe activi nu-i plingeti,ca dupa o iesire afara isi cumpara BMW SI CASA,Dle.Rinciog apropo stiti ce si pe unde se invirte madam lupul?

    • Banuiesc ca ati citit acest articol dand clic pe un link aflat pe blogul SCMD. Da, linkul este acolo, dar articolul este aici. V-am spus asta fiindca s-ar putea ca domnul caruia i-ati adresat intrebarea cu privire la lupoaica sa nu citeasca aceste comentarii. Eu le citesc in calitate de autor. Ma intereseaza comentariile, poate ma lumineaza si pe mine cineva cum vine cu legea asta care actioneaza daca fac eu cerere.

  6. Nui cred că este cazul să ne alarmăm. În primul rând, cele 6 luni consecutive din ultimii 5 ani sunt, în marea lor majoritate, ultimele 6 luni. Pentru toți cei care sunt în această situație, nu este necesară o cerere. Măsura s-a luat pe baza experienței anterioare, când a fost nevoie de foarte mult timp pentru a găsi datele exacte ale fiecăruia dintre noi.
    În ce privește cererea de la Centrul militar, aceasta se face pentru o corectă încadrare în condițiile de muncă. Această măsură a fost necesară ca urmare a modificării anexei la HG 1254/2002, în folosul nostru. Pentru a se evita unele erori, este bine ca fiecare dintre noi să meargă la Centrul militar respectiv și să vadă dacă situația actuală are sau nu scăpări. Cererea respectivă, după completare, va fi trimisă la Casa de pensii sectorială a Armatei, pentru a fi valorificată.
    Modul în care au fost calculate pensiile pe OUG1/2011 a generat și unele inadvertențe care au afectat cuantumul real al pensiei la unii camarazi, fapt care a generat forte multe proteste, majoritatea fundamentate.

    • Eu, personal, nu ma alarmez deloc si nici nu fac nici-o cerere. Mi se pare, insa, aiurea sa dai o lege care pune in miscare niste structuri ale MApN DOAR ATUNCI cand face cerere pensionarul. Am mai zis eu ca la noi se fac legi pentru hoti si incompetenti. Pentru ca hotii sa nu profite iar incompetentii sa nu greseasca, legile sunt facut in asa fel incat ceilalti sunt alergati si chinuiti. Reiau intrebarile: 1.Imi trimit acasa statele de plata din ultimii cinci ani, ca sa pot alege cele 6 luni? 2.Conditiile de munca au fost modificate la cererea pensionarilor?

Lasă un răspuns

