Carieră?! Adică, ce?

Subiectul mi-a fost actualizat de niște afișe din metrou, prin care niște firme făceau reclamă la preocupările lor de a-i ajuta pe oameni să reușească în carieră, în orice domeniu ar lucra acei oameni!
Cei care-mi cunosc mersul prin viață, zic că aș fi avut o „carieră frumoasă”. Poate, așa se vede de la ei. Am avut șansa să ajung pe la câteva activități din astea în care niște speakeri le vorbeau celor interesați despre ce și cum trebuie să facă pentru a avea succes în carieră. Mărturisesc că dacă eu așa aș fi făcut, am serioase îndoieli că aș mai fi avut o „carieră frumoasă”.
Mi-am amintit că niște tineri aflați pe la niște cursuri din alea obligatorii m-au întrebat care este secretul pentru o carieră fulminantă. Reiau din memorie ce le-am răspuns:
“Nu știu ce este aceea carieră fulminantă. De fapt, nu știu nici ce este aceea carieră. Pe mine, în activitate, nu m-a interesat așa ceva. Pe mine m-a interesat să-mi placă ceea ce făceam, iar asta presupunea obligatoriu să înțeleg ce și de ce fac ceea ce fac. Și m-a mai interesat să fac bine ceea ce fac, astfel încât să am satisfacția lucrului bine făcut. Nu m-a interesat să ocup poziții mai sus puse, dacă ceea ce ar fi trebuit să fac acolo nu mi-ar fi plăcut. Chiar am refuzat asemenea posturi. Cam atât. Nu știu la ce vă folosește, dar dacă tot m-ați întrebat …”. Acuma îmi dau seama că am uitat să le spun ceva foarte important. Anume, că eu am avut norocul să lucrez cu oameni pe care-i interesa ce și cum fac eu, nu îi interesa al cui sunt, sau ce avantaje personale le pot oferi eu. Desigur, dacă ar fi așteptat ceva de la mine ar fi așteptat în zadar, iar dacă ar fi fost interesați al cui sunt, i-aș fi trimis la fabrica unde lucra lăcătușul mecanic căruia îi zicea toată lumea, inclusiv directorul fabricii, nea Costel.
Chiar așa, ce-o fi aceea CARIERĂ?! O fi chestia asta nouă care are la bază fișa prostului? Pardon, fișa postului? Nu știu, că eu nu am avut așa ceva. Eu îmi făceam singur fișe, pe înțelesul meu, pe baza cărora puteam eu să am randamentul maxim de care eram capabil. Pentru că mă interesa să fac foarte bine ceea ce se aștepta de la mine. Acuma aud chestia asta cu fișa postului, care, după câte pot să-mi dau eu seama, nu este decât un fel de instrument politic. Adică, dacă nu ești în grațiile șefilor, îți dau cu ea în cap, oricât de bine intenționat ai fi în ceea ce faci, dar dacă ești al cui trebuie, fișa postului este umbrela sub care te adăpostești și când nu faci nimic și când faci prost ceea ce faci.

6 gânduri despre „Carieră?! Adică, ce?

  1. Cariera este un loc din care se extrage piatra. Bruta. 😉
    Planul de cariera este un instrument eficient de influenta si manipulare pentru cei care isi doresc sa ajunga unde nu cred ei ca este posibil. Un fel de promisiune politica promovata intens de marile corporatii.
    Ca doar nu poti face CARIERA vanzand ziare, desi poate tu faci cu placere si dedicare munca aia…

    • Carcotasule,
      As fi avut curaj sa pariez ca te vei manifesta. Eu cred ca planul de care spui tu ii ajuta sa ajunga acolo unde NU AR MERITA SA AJUNGA, nu acolo unde nu cred ei ca este posibil. Ca, daca ar crede ca nu este posibil, nu s-ar apuca sa se catere. Iar daca MERITA, te asigur ca ajung si fara un plan de cariera. Cunosc numeroase exemple de oameni care au avut „cariere frumoase” pentru ca meritau, desi nu aveau nici-un plan de cariera, si tot numeroase exemple de indivizi care au ajuns pe culmi pe care nu ar fi meritat sa ajunga, pentru ca s-au zbatut si au urmarit un plan „de cariera”, dar acolo unde au ajuns AU STRICAT tot ce se putea strica.
      Sunt de acord ca planul de cariera este un fel de promisiune politica.
      Ba da, poti face cariera vanzand ziare. De ce ar exista „cel mai mare” sau „cel mai tare” nu stiu ce, dar nu ar exista si „cel mai mare” sau „cel mai tare” vanzator de ziare?!? Si, pana la urma, CE E AIA CARIERA? In afara de cea pe care ai definit-o corect, desi din cariera se extrage si altceva, nu numai piatra bruta. Piatra se poate extrage, de exemplu, si din … rinichi!

  2. Cariera, in optica multinationalelor este morcovul ala din varful batului pe care il tine cel ce calareste magarul. Adeseori, cei mai tineri si mai putin stiutori in meserie vor sa se miste rapid pe scara ierarhica (desi de multe ori nu merita, cum bine remercai). Aproape niciodata nu-si pun problema daca stiu destul sa faca treaba buna sau daca inteleg responsabilitatile pe carele-ar avea pe un nou post.
    Odata, discutand cu o fatuca de la resursse umane despre incadrarea pe un post la o firma mai maricica, a fost mirata ca vrea un post deexecutie. M-a intrebat cum de nu vreau un post de conducere. I-am raspuns ca dupa cum imi fac treaba acela oricum va fi al meu. Ce credeti, m-a angajat ? 🙂

    • Eu sunt cam necredincios asa ca … nu stiu ce sa cred! Oricum, imi place tare mult ce ai zis si ma bucur sa constat ca nu sunt eu „pe dos” doar fiindca sunt batran. Asa e, FA BINE CE FACI, caci asta este vehicolul care te duce mai sus si numai atunci, ajuns sus, vei face bine. Ca, daca te urci calare pe „morcov” degeaba te urci, mai bine stai jos, ca strici mai putin.

      • M-am gandit ca nu credinta habotnica este punctul tau tare, macar din ce am citit pe aici. Pentru interviu lista este validata de sefii care au posturi scoase la concurs.
        Multam de raspuns chiar daca ultima propozitie e cam alunecoasa (de pe morcov).

      • Ca sa nu mai fie alunecoasa, ti-o traduc. Daca ajungi sef PENTRU CA AI MUNCIT SERIOS SI BINE, atunci vei conduce bine. Daca ajungi sef NUMAI FIINDCA ASTA URMARESTI, SA FACI CARIERA, fara sa te intereseze sa muncesti serios si bine, ATUNCI VEI STRICA.
        Fiindca ai cartea, iti recomand sa recitesti „Paradoxul sistemelor”. NU puteam sa-mi imaginez asa ceva, este TRAIT ceea ce am scris acolo.
        Mai stiu si eu CUM valideaza unii sefi acele liste si cum se desfasoara interviurile cu „fata lu’ …”, sau cu „sotia lu’ …”, sau cu „ginerele lu’…”. Si stiu si cum se desfasoara cu „Da’ pe asta cine l-a adus? Ia vezi ce faci cu el, ca n-avem nevoie!”.

Lasă un răspuns

