Provocare științifică

Lansez această provocare celor care se ocupă, la modul serios, de psihotropie … Ăăă, pardon, de psihologie. Că, nu cred să fie vorba de psihiatrie!!!
Cu mai mulți ani în urmă, cam cu prea mulți, mi-au explicat niște psihologi chestia aia cu limbajul non-verbal. Acel limbaj cu care poți vorbi, fără să vorbești. Că, eu așa am înțeles.
Prima dată, crezusem că e limbaj d-ăla pe bază de fluierături, cum foloseam noi când eram mici. Care reușea să fugă din curte, începea să fluiere o anumită melodie. Ăla era semnalul pentru ceilalți. Făceam ce făceam și fugeam și noi din curte. Și, odată adunați, dădeam fuga pe maidanul unde jucam fotbal, aruncam cutii cu carbid, ne alergam, etc. Ne jucam până apăreau mamele, unele și cu câte o nuia în mână.
Numai că, ceea ce numeau acei psihologi limbaj non-verbal, nu era d-ăla pe bază de fluierat, ci era pe bază de ridicat din sprânceană, de pus picior peste picior, de uitat în sus, peste ăla cu care stai de vorbă … verbal, și alte d-astea. Am zâmbit eu ce am zâmbit, dar la un moment dat mi-a pierit zâmbetul, atunci când am văzut că băieții ăia știau ce vorbeau. Pentru că, după oarece încercări eșuate, am reușit chiar și eu să înțeleg acel limbaj. Mă rog, nu chiar tot, dar suficient ca să cred că subiectul limbajului non-verbal nu este vrăjeală chioară. N-ar fi putut nici psihologii ăia, oricât erau de tineri, să susțină că prin acest limbaj non-verbal se transmite mai mult de 50% dintr-un mesaj, dacă ar fi fost vrăjeală. Vrăjelile funcționează numai la politicieni.
Și acum să devoalez provocarea, dar, mai întâi, să descriu contextul în care mi-a încolțit acest gând. Veneam de la Kaufland spre casă, pe trotuarul din stânga. Că eu, fiind de stânga, nu merg pe trotuarele din dreapta! Deodată, pe lângă mine a trecut, venind din fața mea, o ființă de genul feminin, undeva pe la 17-28 de ani, după ceea ce lăsa să se vadă pe fața ei. Mergea așa, legănându-și șoldurile iar pe fața ei era un zâmbet … La început m-am gândit că zâmbește de bucurie că mă vede pe mine, cum ar fi fost normal, numai că, atunci când a trecut chiar prin dreptul meu, am observat că privirea ei nu era nicidecum fixată pe mine, ci undeva dincolo de mine. Nici nu puteam să-mi dau seama dacă o fi privit dincolo de mine prin mine, peste mine, sau pe lângă mine. În secunda aia mi-a încolțit provocarea științifică.
Băi, nea psihotropilor … Ăăăă, psihologilor, că mereu mă încurc. Acu’ vreo 50 de ani, jur că știam ce să înțeleg din limbajul non-verbal al acelei fătuci, da’ acuma ce dracu să înțeleg? Căci, cu siguranță nu are aceeași semnificație ca acum 50 de ani.
Car’va’zică, băi, nea psiho … logilor (hai, c-am nimerit-o!), limbajul ăsta non-verbal are semnificații diferite în funcție de vârsta celor care .. vorbesc non-verbal. Nu credeți că ar fi necesar să faceți și voi un dicționar d-ăla cam ca DEX-ul? Că, și în limbajul obișnuit, ăla verbal, un cuvânt poate avea semnificații diferite. De exemplu, cuvântul gol înseamnă ceva de unde ai scos tot ce era acolo, dar înseamnă și ceva atunci când bagi ceva undeva, ca să mă rezum numai la două din multitudinea de semnificații ale acestui cuvânt.
Așa cred că s-ar putea face un dicționar de semnificații ale limbajului non-verbal, dar pe vârste. De exemplu, ce înseamnă zâmbet prelungit, pe față nefardată, pe la 11.00, în zi de lucru, atunci când o fată de 17-28 de ani trece pe lângă un băiat … și urmează diferențierea pe vârste: de 18 ani, de 25 de ani, de 36 de ani, de 50 de ani, și de 70 de ani. Pe asta, ultima, am pus-o ca să mă lămuresc și eu de ce o fi zâmbit fata aia, când veneam eu de la Kaufland pe trotuarul din stânga. Că eu …                                                   Declar de pe acum că nu voi avea pretenția ca acel dicționar să-mi poarte numele! Da’ nici n-o să fac plângere penală dacă …

8 gânduri despre „Provocare științifică

  1. Am o sugestie, ]n calitatea de a fi fost absolvit psihologia…….
    Mai deunăzi, venind de la piață, cu sacoșa aferentă, m-am întâlnit cu o domnișoară la vreo 19 ani, de pe scara mea, pe care o știu din scutec dar acum e superbă rău (limbaj de cartier), sau… un boboc de fată, dacă preferați limbajul tradițional. Frig tare, ea mergea cu mâinile în buzunare și mi s-a părut destul de concentrată în altă parte decât în direcția mea. Politicos am dat bună ziua, ca de obicei, că, deh, era vecină, puștoaică, dar femeie. Replica ei a fost: „Dacă nu vii diseară, ești mâncat!” Oameni buni, am paralizat preț de câteva secunde….Până aveam să observ că vorbea la telefon, cu o sârmă în ureche… Pe urechea opus[ vizibilit[‘ii mele…
    Nici nu mă observase, concentrată fiind! Ce ți-e și cu tehnica asta!

    • Mi-ai amintit de aia care vorbea la telefon (avea sarme in urechi), in metrou, pe banca din fata mea si, uitandu-se fix la mine, a zis: „Si ce vrei sa fac, sa sar pe el?”. Atunci cand m-am dat eu jos din metrou, mergand cu spatele inainte, ca sa o vad daca nu sare! Multa vreme mi-a luat pana m-am prins si eu cum este cu astia care merg pe strada cu mainile in buzunare si vorbesc singuri.
      Cred ca oricine in locul tau ar fi inlemnit auzind „Daca nu vii diseara esti mancat!”. Da’ acu sa reviu la provocarea mea stiintifica. Daca tu ai fi avut 18 ani, ce ai fi inteles?!? Ca, ce ai inteles acuma am priceput.

  2. Năzdrăvane, haioase întâmplări !!! Și a dumneavoastră și cea prin care a trecut Dan !!! Observ că e destul de periculos să circuli în aceste zile pe partea stângă… Să fie oare din cauza apropiatelor alegeri?!?! Hahahahahaha

    • De felul meu sunt social-liberal. Numai ca, liberalismul A DISPARUT din Romania, sub aceasta titulatura ascunzandu-se niste IMPOSTORI BORFASI. Unde este lozinca LIBERALISMULUI ROMANESC- „PRIN NOI INSINE”?! Nici n-au auzit de ea, astia stiu doar „CU NASU-N CURUL AMERICANILOR”.
      Nu sper sa mai ajunga social-liberalismul in Romania. A avut o sansa cand cu USL-ul. D-aia s-au bagat toate fitilele posibile sa fie spart USL-ul. Iar in Romania reuseste foarte usor ceea ce este PAGUBOS. In rest, NIMIC nu reuseste.

  3. AM INTELES NECESITATEA SOCIALA SEMNALATA……DAR CHIAR E NEVOIE? DE CE SA EXPLICAM NOI,PSIHOLOGII,CA MULTI ROMANI AU O SENZATIE DE GREATA CAND O AUD VORBIND PE ELENA BASESCU? POPORUL ROMAN ESTE UN MARE PSIHOLOG. DE EX.,DESPRE CEI CU SARMA IN URECHE CARE VORBESC SI RAD SINGURI…. CE SPUNE ACEST MARE PSIHOLOG? RADE/VORBESTE SINGUR CA PROSTUL…..P.S. NICIO LEGATURA CU MOISE GURAN SAU RADU SOVIANI.VOI REVENI

    • Da, ESTE nevoie. Toata suflarea psihologiceasca ar trebui sa se mobilizeze pentru acest scop. De ce? Pai, doar n-o sa ma lasati asa, ca prostu, fara sa stiu ce o fi vrut sa spuna fata aia azi, cand n-a zis nimic, doar a zambit uitandu-se dincolo de mine, prin mine. Ca, nici nu pot sa inteleg acuma, ceea ce as fi inteles in urma cu 50 de ani. Ca, la ce mi-ar folosi daca as intelege?!?

  4. Logică de la țară: dacă se uita zâmbind la tine și privea… peste tine, se uita la altul, undeva în spate, acel altul nefiind în zona de observație. Punct (adică părerea mea)… Doar n-oi crede că s-au scrântit toți tinerii la cap ?

Lasă un răspuns

